“Gündem Dinamikleri”
Çok değerli okuyucular, sizlerle ilk kez Mall and Motto’da geçen ay buluştuk.
Sizlerden çok güzel mesajlar aldım.
Öncelikle mesajları gönderenlere çok teşekkürler.
Bu ay ki yazımda sizlerle gündemde uzunca süre kalacak olan ve alış-veriş merkezlerinin de zaman zaman korkulu rüyası haline gelen “değişim ve belirsizlik” konusu ile ilgili görüş ve düşüncelerimi paylaşacağım.
Alın kahvelerinizden birer yudum, başlayın keyifle okumaya…
Ama hep de kahve hep de kahve, yeter; bu defa frappucino olsun.
Değişim diye başladık madem …
İnsanlar en çok neden korkar?
Bilmediğinden korkar.
Bu da değişimin ta kendisidir.
Sektör ayrımı olmaksızın herkesin aklını karıştıran bu belirsizlik, diğer yandan insanlarda ve iş dünyasında korkuyu tetikliyor. Kriz başladığı an itibariyle kriz yönetimi konusunda dünya çapında yapılan majör ve minör hatalar nedeniyle sonuçların kısa, orta ve uzun vadede ne olacağını kestirmek ise gizemini hala koruyor.
Haydi şimdi gelin bu belirsizliği bir de aşağıdaki bakış açıları ile ele alalım :
Değişim beraberinde problemler getirir. Aslında problemlerle barış imzalamak lazım. Çünkü “problemleriniz varsa bu, yaşadığınızın belirtisidir” der ünlü yönetim Ur-Gurusu Prof. Dr. Ichak ADIZES. Değişim problemler getiriyorsa problemlere de çözüm odaklı yaklaşmak en doğrusudur. Eğer problemi çözmüyorsanız problemin bir parçası da sizsiniz demektir.
İnsanlar alıştıkları rutinin dışında bir durumla karşılaştılarında insan davranışları üzerine çok özel araştırmalar yapmış Psikiyatrist Elizabeth Kubler Ross’un geliştirdiği değişim sürecine göre aşağıdaki aşamalardan geçerler :
- Aşama —>Şok : Beklenmedik bir durum karşısında donup kalma. – Tüm dünya covid19 ile birlikte büyük şok yaşadı, hepimiz donup kaldık.
- Aşama —>İnkar : Bana bir şey olmaz, ne alakası var!
– Hemen hemen hiç bir ülke bu konuyu ciddiye almadı.
- Aşama —>Düş Kırıklığı : İşin gerçekliği ile acı bir yüzleşme.
– Vaka ve vefat sayıları arttıkça yüzleşme zor da olsa gerçekleşti.
- Aşama —>Depresyon : İstemsiz yaşanan durum karşısında yüksek seviyede moral çöküntüsü.
– Tüm dünya insanlarının moral ve motivasyonları çöktü.
- Aşama —>Deneme : Bununla yaşamayı bir deneyelim bakalım!
– Bazı insanlar ve şirketler duruma uyum sağlayıp yeni normalde yaşamayı denemeye başladı.
- Aşama —>Karar Alma : Yapacaklarımıza tamam mı? Devam mı?
– Denemeye başlayanlar karar aşamasına geldiler. Tamam veya devam dediler.
- Aşama —>Uyumlaşma : Yaşananlarla beraber hayata devam… – Bence şimdilerde tüm insanlar bu durumla uyumlaşmak için büyük çaba sarf ediyorlar.
Şimdi gelin hep birlikte ortaokul yıllarınıza gidelim. Fen bilgisi dersini hatırlayın. Dünyanın oluşum süreci anlatılırken dünyanın toz ve gaz bulutundan oluştuğunu öğrenmiştik. Benim fen bilgisi öğretmenim İbrahim KAPLAN bunu nebula olarak anlatmamıştı ancak “toz ve gaz bulutuydu” derken ki yüz ifadesi hala aklımda, belki de bu yüzden hiç unutmadım.
“Madem dünya oluşurken ortam bu kadar karmaşıktı da şimdi ne değişti?”
Karmaşa devam ediyor. Aslında başından beri yabancısı olmadığımız bir durumla karşı karşıyayız. Alış veriş merkezleri yönetimleri, kiracı olanlar, mağazalarda çalışanlar ve evlerine ekmek götüren herkes KORKMAYIN! Sakin olun! Telaşe müdürlüğü yapmaya gerek yok. Her şey kaldığı yerden devam edecek. Evet, internet ortamında satışlar artıyor gibi görünse de insanlar evlerinde hapsolmaktan çok sıkıldılar. Sokaklara çıkmak ve güvenli yerlerde dolaşmak için çok büyük arayış içindeler. Bu noktada kendi bulunduğunuz yeri çekim merkezi haline getirmeniz gerekli. Peki yeni normalde bu nasıl olacak? Tabiki de servis kalitesini yükselterek! İşte size atmanız gereken adımlar :
- Ekiplerinizin motivasyonunu yükseltmek için aksiyonlar planlayın. Bu aksiyonları şirket içi ve şirket dışı kaynaklardan organize edin. (moralleri çok düşmüş olabilir.)
- Özellikle yöneticiler olarak “kriz yönetimi” konusunda eğitimler alın. Global bir krizin nasıl yönetilemeyeceğini hep birlikte bu dönemde gördük. Nasıl yönetileceği konusunda çok iyi uzmanlardan kesinlikle eğitimler alın.
- Servis kalitenizi yükseltin. Mağazaların, avm’lerin sağlığa uygunluğunu (hijyen denetimlerini) ve temizliğini (özellikle tuvaletlerin, çocuk bakım odalarının, masa ve sandalyelerin, koltukların) müşterilerinizin göreceği şekilde yapın. Bazı restoranların açık mutfak politikası var; sizlerin de hijyen ve temizlik politikası bu şekilde olsun. Müşterilerinizin gözünde güven artışı sağlarsınız.
- Reaktif davranış ve tutum sergileyen insanlardan kendinizi uzak tutun. Duygular bulaşıcıdır. Olumlu duygulara sahip insanlarla etkileşiminizi arttırın.
- Tüm bunlarla ilgilenirken kendinizi ve sevdiklerinizi ihmal etmeyin, tehlikeye atmayın.
Hepinize sevdiklerinizle birlikte sağlıklı ve güzel günler diliyorum.
Fırat ÇAPKIN
Eğitmen I Yazar I Konuşmacı